Her er en god idé til dig, inden du opretter et autoværksted

Mange kan gå med en drøm om at åbne deres eget autoværksted.

Det kan have været en drøm fra barndommen for en person, der elsker biler, at rode med dem, samle dem, reparere dem og generelt gøre kunderne glade.

Måske ville man bare gerne arbejde overordnet med alle den slags typer af opgaver, der kommer med at have et værksted, eller man ville lave noget meget specifikt og også geografisk med for eksempel at sælge dæk og fælge i Højby.

Bare tanken om, at man er gået fra planlægningen til at se på udlejningssteder, der måske var tidligere autoværksteder, eller som sagtens kan laves om til et autoværksted, og så kilder det helt i maven og mellemgulvet på den rigtige måde.

Måske har man også skaffet kapital til at få den drøm til at gå i opfyldelse, man har fundet arbejdskraft og allerede haft en del mennesker til samtale men henblik på at ansætte dem, og man har også lagt et budget for, hvor meget man skal omsætte for, for at det kan løbe rundt.

Man har sat sig ind i det at oprette en virksomhed, hvad det kræver, fået hjælp, skaffet revisor til at se på regnskaberne og godkende det.

Selvom man ikke har erfaring med at starte firmaer, så er man sikker på, at man nok skal klare det og lære sig via erfaring, som tingene kommer. Man ser ikke sig selv om iværksætter, men som en person med en drøm.

Her føler man sig også voksen og ansvarsfuld med at gøre noget konkret med projektet, men vores spørgsmål, er om du egentlig har lavet den grundige forundersøgelse, som kun passer til dig?

Har du tjekket efter, om der er kunder nok i lokalområdet, eller om du kan lokke dem til?

Har du lavet en undersøgelse af dit kundesegment, dine konkurrenter? Er du konkurrencedygtig? Hvordan ser fremtiden ud? Hvordan er markedet?

Den slags skal du være realistisk omkring og eventuelt få hjælp til, inden du søsætter projektet med et autoværksted i praksis.